Fyrverkeri är en årtusenden gammal konstart.
Fyrverkeri är show som görs med olika medel som pyrotekniska effekter, ljus, ljud och musik. I showen kan ingå annat program, lekar, eld-danser, brasor etc, Men det är ett “fyrverkeri” för att furverkerishown är huvudsake
Fyrverkeriets rötter hittas i Kina, och är relaterat religiösa vanor. Man drev ut onda andar med smällare, och fyrverkerier detta har förblivit en del av den kinesiska kulturen. Krutet och med det fyrverkeriet hämtades till Europa av Marco Polo på 1200-talet. Fyrverkerier blev ett överklassens nöje i Europa. Fyrverkerier kunde ackompanjeras med musik. Konstarten musikfyrverkeri är skapad i Europa på 1600-1700 talet. Händels verk “Fireworks Music” är komponerad att uppföras med fyrverkeri.
I Japan tog fyrverkerikonsten en annan riktning. Fyrverkeri (Hanabi) blev en del av kulturen, men med fokus på att bygga den perfekta stjärnbomben. Ett traditionellt japanskt fyrverkeri är fascinerande; man presenterar vem som byggt bomben och då den exploderar utropar publiken beundrande “oohh..”
Idag skjuter man fyrverkerier, med och utan musik över hela världen för att fira högtider, bröllop, invigningar, nyår, religiösa festligheter osv. Det ordnas jorden runt nationella och internationella mästerskap. Av alla tävlingar är kanske “Montreal International Fireworks Competition” det mest prestigefyllda.
Ett fyrverkeri, med eller utan musik, som en kompetent designer har satt sin själ i är ett konstverk. Man kan jämföra ett musikfyrverkeri som konstart med opera; båda är förbiflytande upplevelser för ögat, örat (och känselsinnet). De upplevs här och nu, man kan inte “spola ögonblicket tillbaka”. Det är minnet av upplevelsen som blir kvar.
Fyrverkerikonsten har inte mycket teori att falla tillbaka på som andra konstarter som film, bildkonst eller opera. Därför kan det vara lättare att svara på frågan, “vad är inte ett bra fyrverkeri” än att ge ett bombsäkert recept på hur man komponerar ett bra fyrverkeri.
Vad är inte ett bra fyrverkeri?
- Ett snabbt hoprafsat batterifyrverkeri, med en monotona upprepningar av effekter. Många tycker att det är kul då himlen är full och det smäller mycket, men vad kommer en åskådare ihåg av detta?
- Tyvärr hör det vanliga sättet att “skjuta raketer” en och en också under denna rubrik. Inget illa i den sysselsättningen, men ett fyrverkeri är det inte.
- Då himlen fylls av en glad omotiverad röra av färger och pjäser. Visst får ett fyrverkeri se ut som ett tivoli, men bara om det är meningen.
- Om man får sjuk nacke av att försöka följa med vad som händer. Den ena sekunden nere på marknivå till höger, den nästa rakt ovanför en till vänster.
- Ett fyrverkeri med orelaterad bakgrundsmusik. Om man skjuter ett fyrverkeri med musik, bör fyrverkeriet vara komponerat till musiken och synkroniserat med detsamma. Musiken och fyrverkeriet bör stöda och förstärka varandra, och berätta samma historia. Ett fullt slumpmässigt valt musikstycke som spelas i bakgrunden av ett fyrverkeri, kan jämföras med att se Finlands arme taktfast marschera förbi medan orkestern spelar nåt av Stockhausen.(om liknelsen inte öppnar sig se denna demo)
Några enkla tips kring musikfyrverkerier.
- Musiken är utgångspunkten.
- Färgval och typen av effekter följer musikens natur och dynamik. Se detta klassiska exempel
- Fyrverkeriet bör vara synkroniserat med musiken. Dessutom, om tekniken medger det kan fyrverkeriet förstärka den i musiken ingående spänningen.Till exempel i jazz-musiken kan solisten “töja” på rytmen och så skapa mer spänning eller sväng.
- Onödig komplexitet förbättrar inte slutresultatet. Ett dåligt ide för ett musikfyrverkeri är “att bara fylla himlen”. Ofta behövs det mindre krut att skapa ett bra musikfyrverkeri än ett lika långt som är utan musik. I ett musikfyrverkeri “fyller man himlen ” som en effekt eller till final.
Ett bra fyrverkeri utan musik.
Det är egentligen svårare att skapa ett fyrverkeri utan musik. Tänk er att fyrverkerimakaren har en målarduk stor som 4 st fotbollsplaner ställda på höjden framför sig. På denna duk skall han med sina fyrverkeripjäser måla bilder som berättar en historia med en dramatisk båge åt åskådaren. Se gärna början av Spaniens bidrag i Pyronale 2013. Tävlingsuppgiften var att börja sitt tävlingsbidrag med ett 2 minuter långt fyrverkeri utan musik och användande pjäser enbart färgerna gul och lila. Spanjorerna målade en historia full av humor och överraskningar, eller hur?
Några enkla tips kring fyrverkerier utan musik.
- Hur man utnyttjar rummet (dvs var man målar på sin himladuk) och balansen av färger är avgörande. Välj noga din skjutordning. Skapa en hygglig final.
- Var inte rädd för pauser i programmet
- Om man använder sk. batterier (färdiga pjäsbatterier i form av en låda som skjuter 50-100 mindre skott på 25-50 sekunder) betrakta dem som utfyllnad eller ackompanjemang. Man kan fråga sig var är dramatiken att betrakta färgglada bollar strömma upp på himlen i 40 sekunder. Skjut större pjäser ovanför grytinfernot.