Fyrverkeri, en konstart

fyrverkeri

Fyrverkeri är en årtusenden gammal konstart.copy-dreamstimemedium_28671846.jpg

Fyrverkeri är show som görs med olika medel som pyrotekniska effekter, ljus, ljud och musik. I fyrverkeriet kan ingå annat som program, lekar, eld-danser, brasor etc, men pyrotekniken är alltid huvudsaken. En rockkonsert kan använda pyrotekniska effekter för att accentuera showen.  I ett fyrverkeri är det pyrotekniken som är huvudsaken.

Fyrverkeriets rötter är i det gamla Kina, och är relaterat religiösa vanor. Man drev ut elaka andar med smällare, och fyrverkerier har blivit en del av den kinesiska kulturen. Krutet och med det fyrverkeriet hämtades till Europa av Marco Polo på 1200-talet. Att ordna fyrverkeriföreställningar blev ett överklassens nöje i hela Europa och speciellt i den anglosachsiska världen.  Fyrverkerier ackompanjerades ofta av musik, och konstarten musikfyrverkerier är skapad i Europa  på 1600-1700 talet. Händels verk “Fireworks Music” är faktiskt komponerad att uppföras med fyrverkeri.

I Japan tog fyrverkerikonsten en annan riktning. Fyrverkeri (Hanabi) blev en del av kulturen, men fokus låg på att bygga den perfekta stjärnbomben.  Ett traditionellt japanskt fyrverkeri är fascinerande att följa; man presenterar vem som byggt en bomb och då den exploderar utropar publiken beundrande “oohh..” (I filmen nedan skjuts en 48″ (1200mm) stjärnbomb vid 2:03)

 

 

Idag skjuter man fyrverkerier, med och utan musik över hela världen för att fira högtider, bröllop, invigningar, nyår, religiösa festligheter osv. Det ordnas jorden runt både nationella och internationella mästerskap. Av alla tävlingar är kanske “Montreal International Fireworks Competition” det mest prestigefyllda. Se gärna via länken på vinnarens bidrag 2013.

Ett fyrverkeri, med eller utan musik,  som en kompetent designer har satt sin själ i är ett konstverk.  Det är inte bara vackert att se på, utan väcker starka känslor hos åskådaren och är något man vill uppleva på nytt.

Man kan jämföra ett musikfyrverkeri som konstart med opera; båda är förbiflytande upplevelser för ögat, örat (och känselsinnet). De upplevs båda då och nu, man kan inte “spola” ögonblicket tillbaka” och det är minnet av upplevelsen som blir kvar. 

Fyrverkerikonsten har inte mycket teori att falla tillbaka på som andra konstarter som film, bildkonst eller opera. Därför kan det vara lättare att svara på frågan, “vad är inte ett bra fyrverkeri” än att ge ett bombsäkert recept på hur man komponerar ett bra fyrverkeri.   

Vad är inte ett bra fyrverkeri?

  • Ett snabbt hoprafsat batterifyrverkeri, med en monotona upprepningar av effekter. Många tycker att det är kul då himlen är full och det smäller mycket, men vad kommer en åskådare ihåg av detta?
  • Tyvärr hör det vanliga sättet att “skjuta raketer” en och en också under denna rubrik. Inget illa i den sysselsättningen, men ett fyrverkeri är det inte.
  • Då himlen fylls av en glad omotiverad röra av färger och pjäser. Visst får ett fyrverkeri se ut som ett tivoli, men bara om det är meningen.
  • Om man får sjuk nacke av att försöka följa med vad som händer. Den ena sekunden nere på marknivå till höger, den nästa rakt ovanför en till vänster.
  • Ett fyrverkeri med orelaterad bakgrundsmusik. Om man skjuter ett fyrverkeri med musik, bör fyrverkeriet vara komponerat till musiken och synkroniserat med detsamma. Musiken och fyrverkeriet bör stöda och förstärka varandra, och berätta samma historia. Ett fullt slumpmässigt valt musikstycke som spelas i bakgrunden av ett fyrverkeri, kan jämföras med att se Finlands arme taktfast marschera förbi medan orkestern spelar nåt av Stockhausen.(om liknelsen inte öppnar sig se denna demo)

Ett bra musikfyrverkeri

ThumbnailI ett musikfyrverkeri ackompanjerar fyrverkeriet musiken. Man kan jämföra med opera. Fyrverkeriet talar samma språk som musiken och tillsammans skapar de en starkare upplevelse och mer dramatik än komponenterna var för sig. För att komponera ett musikfyrverkeri måste man alltså förstå musiken, dess natur, struktur och dynamik lika väl som man bör kunna hur olika fyrverkerieffekter ser ut och fungerar. På samma sätt som musik skapas med en känsloskala, dynamik och ett budskap så bör fyrverkeriet i sin rytm, användning av effekter, färgdynamik och användning av rummet skapas att harmoniera. Se gärna på Johan Holländers (Joho Pyro) verk från (tävlingen) Pyronale i Berlin 2013 

Man kan även skriva musik för fyrverkeri, som t.ex Haydens Fireworks Music, eller man  man kan först komponera ett fyrverkeri och sedan skriva musik till detta. Men det är redan en annan historia.

Några enkla tips kring musikfyrverkerier.

  • Musiken är utgångspunkten.
  • Färgval och typen av effekter följer musikens natur och dynamik. Se detta klassiska exempel
  • Fyrverkeriet bör vara synkroniserat med musiken. Dessutom, om tekniken medger det kan fyrverkeriet förstärka den i musiken ingående spänningen.Till exempel i jazz-musiken kan solisten “töja” på rytmen och så skapa mer spänning eller sväng. 
  • Onödig komplexitet förbättrar inte slutresultatet. Ett dåligt ide för ett musikfyrverkeri är “att bara fylla himlen”. Ofta behövs det mindre krut att skapa ett bra musikfyrverkeri än ett lika långt som är utan musik. I ett musikfyrverkeri “fyller man himlen ” som en effekt eller till final.

Ett bra fyrverkeri utan musik.

ThumbnailDet är egentligen svårare att skapa ett fyrverkeri utan musik. Tänk er att fyrverkerimakaren har en målarduk stor som 4 st fotbollsplaner ställda på höjden framför sig. På denna duk skall han med sina fyrverkeripjäser måla bilder som berättar en historia med en dramatisk båge åt åskådaren. Se gärna början av Spaniens bidrag i Pyronale 2013. Tävlingsuppgiften var att börja sitt tävlingsbidrag med ett 2 minuter långt fyrverkeri utan musik och användande pjäser enbart färgerna gul och lila. Spanjorerna målade en historia full av humor och överraskningar, eller hur? 

Några enkla tips kring fyrverkerier utan musik.

  • Hur man utnyttjar rummet (dvs var man målar på sin himladuk) och balansen av färger är avgörande.  Välj noga din skjutordning. Skapa en hygglig final. 
  • Var inte rädd för pauser i programmet
  • Om man använder sk. batterier (färdiga pjäsbatterier i form av en låda som skjuter 50-100 mindre skott på 25-50 sekunder) betrakta dem som utfyllnad eller ackompanjemang. Man kan fråga sig var är dramatiken att betrakta färgglada bollar strömma upp på himlen i 40 sekunder.  Skjut större pjäser ovanför grytinfernot.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *